16 juli 2008

Semolinabrood (1)

Semolinabrood

Regelmatig bak ik brood met 100% semolina. Heerlijk brood! Inmiddels heb ik een aantal succesrecepten in mijn repertoire.

Dit brood is het makkelijkste brood wat ik ooit gemaakt heb. Soepel deeg, dat zelfs met de hand makkelijk te kneden is.

Ik gebruik meestal Semola di grano duro rimacinata - 176 van De Cecco. Semola betekent ' griesmeel', 'di grano duro' betekent dat het van harde tarwe afkomstig is en rimacinata betekent 'opnieuw gemalen'. Deze semolina is ook uitermate geschikt om er verse pasta mee te maken. Semolina is o.a. te koop bij de Jumbo, AH, Sligro en Italiaanse delicatessenwinkels.

De percentages voor dit brood zijn bijna allemaal standaard: 100% meel, 1% instant gist, 60% water, 1,8% zout en 10% olie. De laatste hoeveelheid is wat hoger, standaard is 3 - 5%.

Het recept komt uit één van mijn favoriete broodbakboeken: Local Breads van Daniel Leader. De 15 gram suiker die Daniel in zijn recept gebruikt heb ik weggelaten en ik heb iets minder zout gebruikt.

Semolinabrood
  • 500 gram semolina
  • 5 gram instant gist
  • 50 gram goede olijfolie
  • 9 gram zout
  • 300 gram, 20 - 25 °C
  • bakblik van ± 25 cm, ingevet

Deeg kneden in een standmixer/spiraalkneder/broodbakmachine: Doe semolina, gist, suiker en zout in de kom. Voeg de olie en het water toe. Kneed met de deeghaak in ± 10 minuten tot een soepel deeg. Het deeg is goed gekneed als je er een vliesje van kunt trekken.

1e rijs: Vorm een bal van het deeg en leg de deegbal in een licht met olijfolie ingevette kom, 1 keer draaien zodat alle kanten met een beetje olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg rijzen totdat het verdubbeld is, 60 - 90 minuten.

Vormen: Stort het deeg op een licht met olijfolie ingevette werkplek. Druk de lucht eruit (= doorslaan) en bol het losjes op. Laat het deeg ± 30 minuten afgedekt rusten (het is daarna makkelijker te vormen). Druk het deeg uit tot een rechthoek. De korte kant moet ongeveer even breed zijn als het broodbakblik. Rol het deeg stevig op en druk de naad dicht. Leg het deeg met de naad naar beneden in het bakblik. Bestuif/bestrooi de bovenkant van het deeg licht met semolina.

2e rijs: Dek het deeg af met en laat het op kamertemperatuur in 60 - 90 minuten tot bijna in volume verdubbelen.

Oven voorverwarmen: Verwarm intussen de oven voor op 220 ºC.

Bakken: Bak het brood in 35 - 40 minuten gaar en goudbruin. Dek het brood als het te donker dreigt te worden af met aluminiumfolie (na ± 20 minuten). Het brood is gaar als de interne temperatuur ± 95 °C is en het hol klinkt als je op de bodem klopt.

Los het brood direct na het bakken uit het bakblik en laat het op een rooster afkoelen voordat je het gaat snijden.


23 opmerkingen:

Unknown zei

Beste Arden,

Met dit recept ben ik heel blij, want ik had semolinameel gekocht en bleek toen nog 2 zakken in voorraad te hebben. Het is een heerlijk brood geworden. Ga ik vaker bakken.

Aranka zei

lekker spul he, dat semolina. Ik maak er ook de pasta mee.

Unknown zei

ff meegeven:In België kan je "De Cecco Semola" kopen in de Delhaize.

Anoniem zei

Heerlijk zacht brood, lijkt wel cake!

Anoniem zei

Wat een prachtige structuur van het deeg. Het is een heel mooi en lekker brood geworden met een mooie krokante korst. Ook een blijvertje.

Unknown zei

Dag Arden, ik mag eindelijk weer koken en bakken na mijn operatie en heb dit heerlijke brood gemaakt. Vele malen lekkerder dan het brood dat ik tot nu toe in de broodbakmachine heb gemaakt met kant en klaar mixen. Voor het eerst dat iedereen het lekker brood vond. Binnen een half uur op!

Thomas zei

Hoi Arden,

Ik lees je blog al enig tijd, en heb er al een aantal recepten van gemaakt. Gisteren was ik in de binnenstad (van Enschede) op zoek gegaan naar betere bloem/meel dan in de meeste supermarkten te krijgen is. Helaas niet echt veel gevonden. Maar bij de toko verkochten ze wel semolina van harde tarwe. Ik heb een zak van 5 kg gekocht, van Sourbry. Maar ook een aantal kleine zakjes met 'fijne semolina'. Heb met de semolina van Sourbry dit semolinabrood gebakken. Was goed gelukt en erg smakelijk! Vraag me alleen af of deze semolina fijn genoeg was, en of het andere zakje beter was geweest.
Zie hier voor foto's van beide verpakkingen:
http://dl.dropbox.com/u/1974016/semolina1.JPG
http://dl.dropbox.com/u/1974016/semolina2.JPG

Nu ligt er een pizzadeeg te rusten/rijzen op het aanrecht, waar ik 1/4 van de gewone patentbloem die ik daar meestal voor gebruik heb vervangen met semolina. Ben benieuwd.
Binnenkort maar eens langs bij de natuurwinkel hier in Enschede, want daar schijnen ze wel meerdere soorten meel/bloem te hebben. Want om nou meteen kilo's van het internet te bestellen..

Miranda zei

Wat een heerlijk brood! Deze gaat zeker in de herhaling. Dank je voor dit recept.

debbydebbs zei

Tip voor de Duitse Bloggers: volgens mij is dit Spätzle-mehl, vergrijkbaar bij de beter gesorteerde Supermarkt. (ong. €1,50)
Groetjes Debby

Evelinsalario zei

Echt geweldig lekker brood, bedankt voor de tip. Het lijkt nog als twee druppels water op het brood van de foto ook :)

Beline zei

Wat een geweldig brood! Mijn zoon van 16 weigert ander brood te eten. Ik maak het overigens wel met een biga of een Levain. En ik gebruik course semolina van het merk TRC. Daar zit maar liefst 15% proteine in. Te koop per anderhalve kilo voor €2,95 (ook nog eens spotgoedkoop) bij goed gesorteerde Aziatische supermarkten/toko's. Zelf heb ik het gekocht bij de Indiase toko India Gate aan het Hobbemaplein te Den Haag.

H.Hendrikse zei

Heb zojuist een heerlijk brood gebakken, precies volgens het recept. Een vraag: om er bolletjes van te bakken, kan ik ditzelfde recept dan aanhouden? Misschien wat meer gist?

Levine zei

Je kan voor bolletjes het recept aanhouden. Meer gist hoeft niet. Van meer gist gaat het deeg alleen sneller rijzen, de bolletjes worden er niet luchtiger door. Let op: rijstijden in het recept zijn niet absoluut. Het deeg is altijd leidend. Bakze!

H.Hendrikse zei

Heb zaterdag de bolletjes gebakken volgens jouw (brood)recept, zijn heerlijk en lekker zacht. Bedankt.

Unknown zei

Hallo Levine, als je ze als bolletjes wilt bakken hoe lang moeten ze dan in de oven ?

Levine zei

Ligt er ook aan hoe groot je ze maakt. Bolletjes bak 80 gram bak je in 12 - 15 minuten gaar.

Ben zei

Heerlijk brood. Ik heb het wel met zuurdesem bereid: 400 gr bloem en 200 gr levain.

Aksenia zei

Een heerlijke meel en deeg, heel makkelijk om te kneden. Ben benieuwd hoe het brood wordt.

Anoniem zei

Hoe krijg je de korst rondom zo bruin?
Bovenop lukt me wel.

Pieter zei

Gisteren twee heerlijke broden gebakken. De inhoud van het hele pak gebruikt, wel het deeg aangevuld met tarwezemelen. Alleen vraag ik mij af, waarom moet er relatief veel olijfolie mee gekneed worden?

Dorien De Neve zei

Als ik dit verder wil klaarmaken en bakken in de bbm, bak ik dit op gewoon wit brood?
Mvg, Dorien

Unknown zei

Ik heb semolinobroodmeel van aveve kan ik dat voor jou resept ook gebruiken is 1x dat ik dit meel gekocht heb weet niet hoe het smaakt

Chris zei

Heb er broodjes van gemaakt en dan gebruik in altijd imker honing ipv suiker, super lekker.