30 mei 2014

Spelthaverkoekjes met rozijnen

Spelthaverkoekjes met rozijnen

Toen ik dit recept al klikkend op Pinterest vond ben ik gelijk de keuken ingedoken om ze te maken. Om ze een beetje gezonder te maken (klein beetje maar, koekjes zijn natuurlijk nooit gezond) heb ik speltmeel, olijfolie en kokosbloesemsuiker gebruikt. Resultaat: heerlijke koekjes! Bros aan de buitenkant, zacht van binnen.

Ze zien er op de foto (bij gebrek aan mijn fotocamera gemaakt met mijn iPhone) wat donker uit. Dat komt door de kokosbloesemsuiker, als je lichtbruine basterdsuiker gebruikt worden ze iets lichter van kleur. De rozijnen kunnen ook weggelaten worden of worden vervangen door gedroogde cranberry's of chocolade chips.

Bron: Food Fanatic

Spelthaverkoekjes met rozijnen (± 28 stuks)
  • 200 gram speltmeel
  • 2 theelepels kaneel
  • ½ theelepel zout
  • 1 theelepel baking soda (natriumbicarbonaat)
  • 200 gram olijfolie of kokosolie
  • 115 gram kokosbloesemsuiker of (licht)bruine basterdsuiker
  • 1 eetlepel vanille extract
  • 2 M eieren
  • 90 gram havermout
  • 100 gram havervlokken
  • 150 gram rozijnen

Verwarm de oven voor op 180 °C (boven- en onderwarmte). Bekleed twee bakblikken met bakpapier.

Meng speltmeel, kaneel, baking soda en zout in een kom door elkaar.

Meng de olie, suiker, vanille extract en eieren in een andere kom door elkaar.
Roer het speltmeelmengsel erdoor tot alles goed gemengd is. Roer en nu de havermout, havervlokken en rozijnen door.

Schep met behulp van een kleine ijsbolletjestang of een twee lepels balletjes deeg van 30 – 35 gram op de bakplaat. Eventueel met je handen nog mooi rond rollen als je met de lepels de balletjes maakt.

Bak de koekjes in ± 13 minuten gaar (bak de twee platen met koekjes na elkaar). Leg ze na ± 5 minuten op een rooster om af te koelen.

4 opmerkingen:

AnitaS zei

Ik heb ze ook gebakken en ze zijn heerlijk. Alleen 10 minuten langer gebakken.

Emma zei

Deze lijken me heerlijk!
Mag ik ook bij uw links? Ik begin pas net als blogger!

www.emmatimmerman.blogspot.nl

Groetjes,

Emma

Merian zei

Die zijn lekker!!
Ik had alleen geen spelmeel heb gewoon tarwe bloem gebruikt.
Zalig!!

groetjes Merian

Inostrate zei

Hallo Levine,

Succes met het uitgeven van je boek!
Als bakliefhebbers een nog een ander blog zoeken met aparte bakrecepten met minder vet en zoet en met bijzondere meelsoorten dan kunnen ze terecht op www.dasanderekoek.wordpress.com.
Er is ook een categorie glutenvrije recepten.
Groeten van Inostrate